Шукати в цьому блозі


Лабораторна робота №1

1. Веб екскурсії
Погодьтеся, вислів «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути» актуальний і зараз. Екскурсія до музею – це не лише спосіб проведення вільного часу, а й дієвий засіб популяризації навчання, науки та культури. Не всі, на жаль, можуть відвідати найкращі музеї світу (це дорого, потребує багато часу та може завадити навчальному процесу). Але завдяки розвитку сучасних технологій, відвідання найкращих музеїв світу стало реальністю. Для цього треба мати лише гаджет та доступ до інтернету!
Я хочу запропонувати вам чудову екскурсію до музеїв України. Для перегляду перейдіть за посиланням.

http://incognita.day.kyiv.ua/exposition




                   Контрольні запитання

1. Чи можна ототожнювати поняття «комп’ютерна технологія навчання» та «інформаційна технологія», відповідь обґрунтувати.

Поняття «комп’ютерна технологія навчання»,  не можна ототожнювати з поняттям «інформаційна технологія», тому що поняття технології інформатизації освіти значно ширше, ніж тільки технологія використання інформаційних і комунікаційних технологій у сфері освіти. Це поняття включає увесь комплекс прийомів, методів, способів і підходів, цілей інформатизації освіти, що забезпечують їх досягнення.

2. Які перспективи розвитку Інтернет, як ці перспективи можуть вплинути на навчальний процес ВНЗ?

Інтернет надає унікальні можливості для освіти. Він має не тільки величезний невичерпний масив освітньої інформації, який постійно розвивається, а й виступає як засіб, інструмент для її пошуку, переробки, представлення.
У навчальному процесі студентів ВНЗ доцільно застосовувати такі форми роботи з використанням мережі Інтернет:
– Інтернет-заняття;
– віртуальний експеримент;
– заняття-дослідження;
– електронна лабораторна робота;
– електронна вікторина;
– тематичний проект;
– дистанційне навчання;
– веб-конференції;
– чат-заняття;
– веб-заняття;

3. Які послуги надає Інтернет, яку користь від них може одержати викладач, студент?

Інтернет надає такі основні види послуг:
1.            e-mail - електронна пошта;
2.            групи новин;
3.            списки поштової розсилки;
4.            доступ до файлів віддалених комп'ютерів;
5.            сеанси зв'язку з іншими комп'ютерами, під'єднаними до INTERNET;
6.            пошук інформації в базі даних в оперативному режимі;
7.            спілкування з іншими користувачами шляхом використання сервісу Internet Relay Chart;
8.            доступ до інформаційної системи World Wide Web (WWW).

Викладачі та студенти можуть використовувати інтернет для:
•             передача MultiMedia;
•             розмовний конференційний зв'язок;
•             відеоконференційний зв'язок;

4. Які властивості Інтернет, їх використання в навчальному процесі ВНЗ?

Властивості:
-висока швидкість передачі інформації;
- двосторонній характер телекомунікації, тобто можливість працювати в режим онлайн
- можливість роботи з гіпертекстом, мультимедіа.
- інтуітивно простий інтерфейс при роботі зі складними процесами.
- легкодоступність.

Кожна з цих валстивостей може бути використана в навчальному процесі ВНЗ.

5. У чому полягає новий підхід до освіти за умови використання ІКТ?

6. Які позитивні і негативні наслідки використання ІКТ в навальному процесі?

Позитивні:
1. Під час вивчення та закріплення нового матеріалу, що сприяє кращому засвоєнню студентами інформації, підвищується наочність, можливість різнобічного розгляду явища або процесу, розширюються прийоми подання матеріалу, економія часу на його викладання (інтерактивні мультимедіа лекції (слайд-лекції, відеолекції), електронний підручник);
2. Під час проведення практичних та семінарських робіт – як засіб для пошуку й вивчення необхідного матеріалу, відпрацювання навичок та умінь самостійного вирішення завдань (ілюстративний засіб, програми-тренажери; створення презентацій (Power Point); робота з комп’ютерними програмами Corel, Adobe Photoshop для створення карт, робота в мережі Інтернет та ін.);
3. Під час контролю знань (заліки, іспити, захист курсових та магістерських робіт) дозволяють підвищити його об’єктивність, перевірити відповідність знань студентів державним стандартам (тестувальні програми навчального призначення);
4. Під час організації та проведення в мережі Інтернет конференцій, семінарів, круглих столів для обміну різними ідеями стосовно цікавих тем, питань, аналізу та вивчення міжнародного досвіду (спільні проекти та ін.);
5. Для самоосвіти (Інтернет, телеконференції) та ін.

Негативні:
1. Можлива шкода здоров’ю (довга робота за комп’ютером, фіксована поза в положенні сидячи протягом тривалого часу; дія електромагнітного випромінювання монітора; стомлення очей, перевантаження суглобів кистей).
2. Педагогічне немотивоване, безсистемне та недоцільне їх використання (ігнорування дидактичними принципами навчання, використання сучасних засобів тільки заради самого факту його використання, переважання ігрової складової над навчальною), що не призводить до позитивних результатів в галузі розвитку особистості студента або інтенсифікації навчального процесу; невміння педагога вірно побудувати заняття та точно визначити роль та місце сучасних засобів (досить часто відбувається показ цілого фільму, в той час коли найбільш доцільним є показ окремих фрагментів; пояснення викладача дублюють текст слайдів, а як наслідок нераціональний розподіл навчального часу); різнопланово комп’ютеризація впливає на викладача (страх перед комп’ютером, фанати комп’ютерного навчання).
3. Проблема комунікаційної компетентності, можливість переносу технічного спілкування з комп’ютером на відношення з іншими суб’єктами навчальної діяльності (під час спілкування в групі виробляється вміння вести діалог, пояснювати, доказувати, переконувати, грамотно формулювати питання та коректно будувати відповідь; скорочення особистісного впливу викладача на студентів, а тим самим, й кількості та якості особистісних контактів – зниження ролі усної та письмової мови (переважає звук та зображення); під час електронного представлення лекційного матеріалу зникають емоційні моменти взаємодії (міміка, жести, інтонація); зниження соціалізації студентів.
4. Перевищення можливостей комп’ютера (представлення інформації сама по собі не забезпечує передачі знань, культури, а тому, ЗКІТ стають лише допоміжними); замала кількість навчальних електронних посібників для вищої школи (при створенні програми важко врахувати індивідуальні якості кожного студента та оригінальність мислення);
5. Необхідність надзвичайно сильної мотивації до уміння самостійно добувати знання; невміння знаходити необхідну інформацію у її різноманітті в Інтернеті; більшість студентів непідготовлені до оцінки та переробки наростаючого об’єму інформації, яку раніше фахівець отримував протягом усього життя; труднощі у засвоєнні та оперуванні поняттями високого рівня абстракції.
6. Комп’ютери фіксують перемоги та невдачі студентів, проводять аналіз результатів в конкретній ситуації, простежують динаміку змін, проте оцінка носить формальних характер та не враховується ступінь досягнення поставлених цілей, внутрішніх спонукань.
7. Сучасні комп’ютерні конференції можуть зняти часові та просторові межі в процесі функціонування інформації, проте не можуть замінити реальних конференцій, дискусій.
8. Обов’язкова технічна складова даної технології (комп’ютерні аудиторії, мультимедійні проектори, комп’ютери, доступ до Інтернету).

7. Наведіть критерії, за якими характеризуються інформаційні технології.

Інформаційні технології характеризуються за:
– предметом (об’єктом);
– метою процесу є збирання даних;
– засобами здійснення процесу є програмні, апаратні та програмно-обчислювальні комплекси;
– процеси обробки даних поділяються на операції відповідно до заданої предметної області;
– керувати процесом мають особи, які приймають рішення;
– критеріями оптимізації процесу є своєчасність доставки інформації користувачу, її надійність, достовірність, повнота.

8. У чому полягають переваги інформаційних технологій в навчальному процесі в порівняні з традиційним навчальним процесом?

Використання ІКТ у роботі педагога дає можливість:
• самоосвіти педагога, підвищення його професійного рівня;
• отримувати найсучаснішу інформацію по темі, оновлювати навчальний та
дидактичний матеріал;
• мати доступ до методичної бази розробок;
• спілкуватися з колегами на різних форумах;
• публікувати свої матеріали та брати участь в обговоренні опублікованих матеріалів;
• брати участь в професійних конкурсах;
• обмінюватися досвідом з колегами з інших регіонів і країн

Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:
             використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних технологій;
             удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;
             інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.

Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:
             забезпечує особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;
             забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК,
             постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
             підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;
             здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю

9. Наведіть характеристику мультимедійних технологій та в чому полягають переваги їхнього використання в навчальному процесі ВНЗ?

Мультимедіа ‐ це система комплексної взаємодії візуальних і аудіоефектів під управлінням інтерактивного програмного забезпечення з використанням сучасних технічних і програмних засобів, які об’єднують текст, звук, графіку, фото, відео тощо в одному цифровому відтворенні.

Визначимо позитивні сторони використання мультимедійних засобів в освітньому процесі:
- Забезпечують високий рівень інтерактивності між учнем і матеріалом.
- Можна розробляти і вдосконалювати різноманітні навчальні стилі і взаємодії, що стало можливим завдяки застосуванню інтерактивного відео.
- Формат СО-дисків забезпечує великі об'єми для зберігання інформації, що стимулює навчання, яке включає перегляд значних баз даних (текстів, графіки, відео).
- Існує можливість підключення через мережу, що значно заощаджує час і гроші.
- Об'єднує звук та зображення з навчанням на базі ПК.
- Ціни на технічне забезпечення для систем мультимедіа та на СD-диски порівняно низькі.
- Приваблює значну кількість користувачів, які навчаються.
- Збереження даних у цифровому форматі надає більших можливостей для навчання, матеріал може розглядатися покроково з різними рівнями деталізації.
- Різна швидкість показу (відтворення) дозволяє аналізувати рух, або окремі кадри, доповнювати коментарями тексти, графіку, стоп-кадри, зображення рухів у динаміці.
- Сприяє мотивації та заохоченню учнів.
- Є можливість одержати доступ до будь-якого відеокадру або їхній послідовності практично миттєво.
- Використовуючи гнучкість інтерактивного відео, в межах потужності даного засобу подання інформації, можна створювати різноманітні варіанти переміщень статичного та динамічного відео, графіки, аудіо треків.
- Можна передавати і подавати інформацію в чіткому і структурованому вигляді, зберігаючи гнучкість.
- Інформацію легко поновлювати і конвертувати в інші формати.
- Порівняно легко навчитися працювати з електронною поштою і дискусійними форумами.
- Учень може сам вибирати темпи та час освоєння матеріалу.
- Скорочується час, витрачений на заняття, відповідно залишається більше часу для роботи та відпочинку.

10.  Охарактеризуйте єдине інформаційне освітнє середовище та технологію його наповнення і використання в навчальному процесі ВНЗ?

Єдиний інформаційний освітній простір навчального закладу –це система, в якій задіяні на інформаційному рівні та пов’язані між собою всі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, викладачі, студенти та їхні батьки. Практично всі учасники навчально - виховного процесу об’єднані між собою відповідними інформаційними потоками.
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес викладання всіх предметів вимагає підвищення інформаційної культури педагога, впровадження нових методів навчання з використанням комп’ютерних технологій. Особливої уваги потребує формування інформаційно-комунікаційної компетентності педагога і студента. Без цього неможливе здійснення навчально-виховного процесу в єдиному інформаційно-освітньому просторі. Саме викладач вирішує, в якій якості, в якому обсязі і для яких цілей можуть бути використані засоби ІКТ у навчальному процесі. Тобто викладач є одним із найбільш активних учасників створення єдиного інформаційного освітнього простору навчального закладу.
Крім того, єдине інформаційне освітнє середовище має забезпечувати такі функції:
− інформаційну, що надає відкритий доступ до інформації, створює умови для інформаційного обміну;
− інтерактивну, що дозволяє реалізовувати внутрішньо й системні зв’язки;
− комунікаційну, що дозволяє підтримувати зв’язки «всередині», а також із «зовнішнім» інформаційним простором;
− координувальну, тобто фіксувати та представляти у взаємозв’язку зміст, який адресований різним суб’єктам;
− розвивальну: розвиток інтелекту, особистих творчих якостей;
− культуроформувальну, що пов’язана з інформаційною культурою;
− професійно-орієнтувальну, орієнтовану на профіль майбутньої професійної діяльності.

11.  Що спільного та різного в поняттях «комп’ютерні технології», «інформаційні технології»?

Технологія - це комплекс наукових та інженерних знань, реалізованих у прийомах праці, наборах матеріальних, технічних, енергетичних, трудових факторів виробництва, засобах їх об'єднання для створення продукту або послуги, що відповідають певним вимогам.
Комп'ютерні технології або Інформаційні технології (ІТ) - це узагальнена назва технологій, що відповідають за зберігання, передачу, обробку, захист та відтворення інформації з використанням комп'ютерів. Неможливо уявити собі сучасне виробництво, науку, культуру, спорт та економіку, де б не застосовувалися комп'ютери. Комп'ютери допомагають людям у в роботі, розвагах, освіті та наукових дослідженнях.
Комп'ютерні технології - це передній край науки XXI століття.
Інформаційна технологія -це комплекс взаємозалежних, наукових, технологічних, інженерних дисциплін, що вивчають методи ефективної організації праці людей, зайнятих опрацюванням і збереженням інформації; обчислювальну техніку іметоди організації і взаємодії з людьми і виробничим устаткуванням, практичні додатки, а також пов'язані з усім цим соціальні, економічні і культурні проблеми.

12.  Охарактеризуйте:

−    дистанційне навчання;
Назва говорить само за себе - навчання на відстані. Це не обов'язково має на увазі сотні кілометрів між викладачем і студентом. Дистанційне навчання - це перш за все відсутність необхідності ходити в який-небудь учбовий заклад в строго наказаний розкладом час, виконувати програму курсу в установленому порядку.

−    дистанційні олімпіади, конкурси;
Інтернет-олімпіади та конкурси в більшості проводяться з окремих предметів або на основі їх інтеграції. При цьому учасники проходять декілька турів: теоретичний, розробка власного проекту або програмного продукту та практичний, якщо присутня експериментальна частина, то практикується проведення віртуальних фізичних, хімічних або технічних експериментів, виконуються дослідницькі проекти, творчі завдання та ін;

−    віртуальні бібліотеки;
Віртуа́льною можна назвати бібліотеку, документи якої зберігаються в машиночитній формі і котрі отримує користувач, який звертається до пошукових машин глобальної мережі, не обов'язково будучи читачем бібліотеки.
Віртуальна бібліотека — це розподілена у просторі телекомунікації мережа загального користування, орієнтована на обмін даними між бібліотеками.
Середовище віртуальної бібліотеки складається із ряду бібліотек, територіально віддалених одна від одної, які виконують функції інтегрованого спілкування та отримання інформації про бібліотечні ресурси.

−    віртуальні словники;
Віртуальні словники – онлайн ресурси, що дають змогу мати доступ до усіх можливих словників в онлайн-режимі.

−    віртуальні музеї.
Віртуа́льний музе́й — музей, що існує у глобальній інформаційно-комунікаційній мережі інтернет завдяки об'єднанню інформаційних і творчих ресурсів для створення принципово нових віртуальних продуктів: віртуальних виставок, колекцій, віртуальних версій неіснуючих об'єктів та ін.
Склалися три види віртуальних музеїв:
•             віртуальні експозиційні галереї чи окремі тематичні виставки, що є цифровими аналогами реальних експозиційних залів, колекцій та виставок відповідного музею (вони репрезентовані на веб-сайті цього музею);
•             віртуальні музеї «другого покоління», створені шляхом суміщення масштабних міжмузейних колекцій та експозиційних галерей; такі музеї поєднують у собі цифрові зображення реальних пам'яток, що зберігаються й експонуються у сотнях різних музеїв, розкиданих по всьому світу;
•             музеї віртуального мистецтва (net-art).
Net-art — це комп'ютерне мистецтво, його твори створені в Інтернеті спеціально для користувачів інтернету. За своєю суттю, net-art-творіння — це сукупність візуальних та акустичних образів, анімації, тексту, графіки, алгоритмізованої естетичної взаємодії різного роду додатків і програм, що втілюють авторський задум.

Наведіть приклади їх використання в навчальному процесі ВНЗ.

13.  Навести характеристику ППЗ та використання їх у навчальному процесі ВНЗ.

Призначення педагогічного програмного засобу (ППЗ): надавати учбову інформацію та скеровувати навчання з урахуванням індивідуальних можливостей та уподобань того, хто навчається.
Використання ППЗ у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення розширюється їх світогляд.

14.  Які електронні навчальні ресурси найбільш ефективні в навчальному процесі ВНЗ? Відповідь обґрунтуйте.

Найбільш ефективним навчальним ресурсом у навчальному процесі безперечно є Вікіпедія, яка надає широкі і водночас лаконічні відомості з будь-яких галузей , з будь-яких тем.
Якщо ж говорити про математичні ресурси, то високу ефективність мають онлайн-системи алгебри Wolfram Alpha, які дають змогу проводити складні і прості математичні розархунки, розв’язувати рівняння, будувати графіки тощо.

15.  Схарактеризуйте віртуальні моделі, їх переваги та недоліки використання в навчальному процесі ВНЗ.

Модель — відтворення чи відображення об'єкту, задуму (конструкцій), опису чи розрахунків, що відображає, імітує, відтворює принципи внутрішньої організації або функціонування, певні властивості, ознаки чи(та) характеристики об'єкта дослідження чи відтворення (оригіналу).
Комп'ютерна модель (віртуальна) є представленням об'єкту, системи чи поняття у формі, відмінній від реальної, але наближеною до алгоритмичного опису, що включає і набір даних, що характеризують властивості системи та динаміку їх змін з часом.

16.  Схарактеризуйте тренажери-імітатори. Наведіть приклад їх використання в навчальному процесі ВНЗ.

Впровадження комп'ютера у навчальний процес не тільки звільняє викладача від рутинної роботи в організації навчального процесу, воно дає можливість створити багатий довідковий та ілюстративний матеріал, представлений в найрізноманітнішому вигляді: текст, графіка, анімація, звукові і відеоелементи. Інтерактивні комп'ютерні програми активізують усі види діяльності людини: розумову, мовну, фізичну, що прискорює процес засвоєння матеріалу. Комп'ютерні тренажери сприяють набуттю практичних навичок.
Інтерактивні тестуючі системи аналізують якість знань.
Комп'ютерні моделі, конструктори й тренажери дозволяють закріпити знання й одержати навички їх практичного застосування в ситуаціях, що моделюють реальні. Це дозволяє використовувати їх як імітаторів лабораторних установок, а також для відпрацювання навичок управління модельованими процесами.

17.  У чому полягають переваги віртуального моделювання?

Необхідно зазначити, що віртуальні моделі мають певні переваги перед статичними моделями, які ми бачимо на малюнках, підвищують якість засвоєння навчального матеріалу, ефективність навчального процесу. Наприклад, у процесі вивчення електричного двигуна постійного струму розглядаються: загальний вигляд, складові його частини, принцип роботи електродвигуна.

18.  Яким чином ІКТ використовується в здійснені самостійної роботи студентів ВНЗ? Охарактеризуйте форми самостійної роботи.

Самостійна робота – це різноманітні види навчальної діяльності студентів, що здійснюються на навчальних заняттях або вдома за завданням викладача, під його керівництвом, однак без його безпосередньої участі.
Найбільшого використання в практичній діяльності знайшли такі форми самостійної роботи:
− освоєння ІКТ, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет;
− підготовка до лабораторних, практичних і семінарських занять;
− підготовка до тестування, аудиторної контрольної роботи,
самотестування на комп’ютері;
− підготовка до опитування, колоквіуму;
− виконання дипломних, контрольних робіт, завдань;
− підготовка до ділової гри, оформлення її результатів;
− написання доповідей, рефератів, статей, курсових робіт;
− виконання проектів та їх оформлення;
− написання звітів із практики, екскурсій;
− виконання курсового, дипломного проектів.
Зростаюча роль ІКТ у професійній підготовці сучасного фахівця сприяє підвищенню інтересу до самих ІКТ, їхнього використання в професійній діяльності, розв’язання широкого кола дослідницьких навчальних задач. ІКТ у позааудиторній діяльності виступають як засоби комунікації, самовираження та самореалізації. Позааудиторна діяльність студентів із використанням ІКТ сприяє не тільки більш якісній підготовці випускників ВНЗ до професійної діяльності в інформаційному суспільстві, а й формуванню інформаційної культури фахівця. У багатьох ВНЗ набули поширення проведення олімпіад з різних дисциплін, конкурсів з фахової майстерності, конференцій з розроблення та використання ІКТ у різноманітних предметних областях, участь у виконанні науково-дослідних робіт, робота в студентських конструкторських бюро, робота в тренінгових класах, участь у телекомунікаційних проектах та ін. Усі ці заходи враховують специфіку навчального процесу, носять суттєвий творчий характер, сприяють підвищенню інтересу та рівня професійно-пізнавальної активності студентів.

19.  У чому полягає роль і місце ІКТ у здійснені позааудиторної діяльності студентів ВНЗ?

Позааудиторна діяльність студентів із використанням ІКТ сприяє не тільки більш якісній підготовці випускників ВНЗ до професійної діяльності в інформаційному суспільстві, а й формуванню інформаційної культури фахівця.

20.  У чому полягає мета, зміст та структура ЄІОС навчального закладу?
Мета:
-управління знаннями, забезпечення спадкоємності досвіду всередині вищого навчального закладу;
- формування єдиних підходів до навчання;
- розвитку сучасної корпоративної культури вищого навчального закладу.

Найважливішим структурним компонентом інформаційно-освітнього середовища навчального закладу є електронний комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни, який може містити такі елементи:
• електронні підручники, що містять теоретичний матеріал, гло сарій, а також теми семінарських і практичних робіт;
• плани лекційних і практичних занять;
• віртуальні лабораторні комплекси;
• конспекти-презентації лекцій;
• завдання до практичних робіт;
• навчальні завдання для самостійної роботи й вимоги до них;
• питання й завдання до підсумкової атестації;
• описи інформаційних засобів і технологій, необхідних для виконання навчальних завдань;
• методичні вказівки до використання цього комплексу;
• електронні банки тестів;
• посилання на додаткові інформаційні ресурси по дисципліні в мережі Інтернет;
• додаткові навчальні матеріали (підручники, посібники, журнали й ін.)
Головним джерелом знань в ІОС є комплекси навчально-методичного забезпечення дисциплін. Однак ефективне їхнє використання й індивідуальний підхід до студентів забезпечуються всією сукупністю функціональних підсистем ІОС.

Немає коментарів:

Дописати коментар